onsdag 5 maj 2010

A Place To Bury Strangers

A Place To Bury Strangers. Loppen, Köpenhamn 29/4/10

Efter att ha sett Brooklyns bästa oljudsmakare och gitarrmarodörer på stor festival och lite mindre festival så var det i torsdags äntligen dags att se dem på klubb. Och inte vilken klubb som helst, utan fina, intima Loppen med sin låga scen och täta publikkontakt. Jag valde en plats så nära bandets fokala punkt - gitarristen och effektpedalsmästaren Oliver Ackermann som möjligt. Det gav dels en stundtals stor musikalisk upplevelse men också ett drygt halvt dygn med TTS - Temporary Threshold Shift, på svenska kallat temporär hörselskada. Inte förrän fredag eftermiddag fungerade mitt vänstra öra normalt. Anledningen var att en av högtalarna var placerad en knapp meter till vänster om mitt vänstra öra och öronproppar har aldrig varit min grej. Spelningen var mycket lik den jag såg i Minehead i december (setlist här), med en bra men något ryckig inledning där låtarna kändes lite för isolerade och man aldrig fick känslan av att befinna sig mitt i något magiskt, även om låtarna i sig är väldigt bra och Ackermanns strävan efter att få mesta möjliga ljud ur sin gitarr alltid är attraktiv. Alla tveksamheter försvann dock helt under den makalösa finalen med ett 20 minuter långt parti bestående av I've Lived My Life To Stand In The Shadow Of Your Heart och Ocean, uppblandad med reverb i riklig omfattning. Den finalen ligger inte långt efter My Bloody Valentines Holocaust Section i en märklig blandning av kraft, skönhet och ljudterror och är således rakt igenom fantastisk - dessutom uppbackad av snygga visuella effekter.

I've Lived My Life... från Minehead, Dec-09 (med Serena-Maneesh på extra gitarrer)

Förband var såväl fina, svenska Sad Day For Puppets - ett band jag verkligen gillar och rekommenderar till de som ej lyssnat tidigare - som ljudmässigt var betydligt aggressivare, men med bibehållen charm jämfört med på skiva och danska shoegazebandet The Foreign Resort. Här ganska många bilder, eftersom jag stod nära och tycker flera blev ganska bra.
A Place To Bury Strangers
A Place To Bury Strangers
A Place To Bury Strangers
A Place To Bury Strangers
The Foreign Resort
The Foreign Resort
Sad Day For Puppets
Mörk Weissbier

Inga kommentarer: