söndag 19 december 2010

Årets bästa album och årets bästa spelningar

Inga kommentarer eller motiveringar ännu - kanske kommer de om jag orkar - annars inte. Men så här tycker jag i alla fall:

Årets bästa spelningar:


Pavement x2 och Leonard Cohen var de sista som föll bort, men ojojojoj vad mycket bra jag sett i år. Skulle kunna lista hur många höjdpunkter som helst.

Årets bästa album:


2010 har varit ett fantastiskt musikår. Eller så är det min aktivitet som gör att det känns så. Jag har i alla fall 8 album ytterligare som jag kände att "de måste vara med" och ytterligare 30-40 som är så bra att de på något sätt borde nämnas. Men nej - det får vara.

Ett femtiotal av årets bästa låtar!

I fredags var vi några (7) som hade listkväll då vi noga gick igenom de individuella årslistorna. Så här lät det t.ex. när alla redogjorde för sina fjärdeplatser på resp. albumlista:


Och så här fint var det när Anton och Magnus var rörande ense om vilket som var den tredje bästa spelningen:

4 kommentarer:

Drake sa...

skitkul att lyssna till nörderit.
Bra lista, än om min är nättre :)

Drake sa...

bättre skall det va

Stefan sa...

The Tallest Man on Earths 'The Wild Hunt' är odiskutabelt årets bästa platta!

Och årets låtar:
1. The Morning Benders - Excuses
2. The Tallest Man on Earth - A Lion's Heart
3. Gonjasufi - DedNd
4. The Radio Dept. - The New Improved Hypocrisy
5. Reading Rainbow - Always on my Mind
6. Håkan Hellström - Jag Vet Vilken Dy Hon Varit i
7. LCD Soundsystem - You Wanted a Hit
8. Angus & Julia Stone - Big Jet Plane
9. Broken Bells - The High Road
10. Midlake - Acts of Man

Ola sa...

Drake - din lista är fin och personlig. Gillar den :)

Stefan - TTMOE är bra. Blir lite trött på den bara. Men dina låtar är lysande. Excuses har jag också som en av årets absolut bästa.