måndag 9 november 2009

William Fitzsimmons & Erika Rosén


William Fitzsimmons (support: Erika Rosén). KB, Malmö 8/11/09

Jag hade bestämt mig för att vara effektiv i helgen. Därför gjorde jag en to-do-lista på lördagen som jag försökte beta av efterhand. Den stannade på 22 punkter av väldigt skilda slag - skrivjobb av olika slag (alldeles för många), olika aspekter på begreppet städning, sortering av prylar, tvätt, löpning m.m. En del punkter var stora - andra små. Jag hade redan bestämt att se Oumou Sangaré på lördagskvällen men gav mig också möjlighet att se skäggtomten William Fitzsimmons, som jag lyssnat på en del och tycker sjunger väldigt fint även om det kan bli lite långrandigt. Men för att ge mig själv lite press krävde jag att åtta av de 22 punkterna skulle klaras av. Det lyckades - med ungefär 20 minuters marginal.

Entrén kostade 100 kr. Det var värt 400 kr. Detta för att:
- Förbandet (försångerskan) var värd 100 kr.
- Att se Williams skägg i verkligheten var värt 100 kr.
- Att höra Williams mellansnack, där han bl.a. drev om sitt utseende och kallade sig lik både uteliggare och terrorist m.m., var definitivt värt 100 kr.
- Att höra honom framföra sina låtar var också värt 100 kr.

Det var väldigt finstämt. Erika, som jag sett några gånger med hennes rockband Small Flowers Crack Concrete tidigare (men aldrig solo) började med att beklaga att William förbjudit henne att använda hennes planerade två kompmusiker för att det skulle bli för ljudlig uppvärmning. Då tyckte jag dels synd om henne men också illa om honom. Sen var hon ändå kanonbra och jag tänkte att det nog inte gjorde så mycket att hon spelade själv.

Sen kom William upp och jag ville tycka illa om honom, men det var såklart omöjligt med tanke på hur extremt trevlig han verkade och hur underhållande mellansnack han hade och hur många komplimanger Malmöpubliken fick. Och med tanke på hur finstämt det var så förstod jag också på sätt och vis att han inte ville ha trummor och extragitarr i förbandet. Hans spelning var ytterst vacker och känslig och en lugn, perfekt avrundning på veckan - en idealisk konsert en söndagskväll med sittande publik och rödvin.

Här är några videos:
Erika Rosén - Never Knew You
William Fitzsimmons - Naked As We Came (Iron & Wine cover)
William Fitzsimmons - When You Were Young

Inga kommentarer: