onsdag 4 mars 2009

Crystal Stilts


Onsdagskvällen ägnades åt en spelning som jag sett fram emot ett bra tag. Och Crystal Stilts spelning på Debaser gjorde mig inte det minsta besviken. även om det live lät betydligt mer som The Doors än som Joy Division - något som mest kan tillskrivas den genomträngande orgeln som förde musikens karaktär ytterligare år tillbaka i tiden jämfört med studioversionerna. Annars gillade jag den lilla (hon kan inte ha varit mycket över 150 cm) trumslagerskan, som stod upp hela spelningen och dominerade med sina endast tre trummor (ingen cymbal!). Och att sångaren ömsom verkade spik nykter och ömsom helt stenad - förstod aldrig med säkerhet hur det verkligen stod till. Men han sjöng bra oavsett. Spelningen var i alla fall väldigt bra, som väntat!

Här finns ett klipp från kvällen och tänka sig - här finns ett annat!

I övrigt noterar jag att man inte kommer undan Way Out West i år heller. Inte för att det känns det minsta jobbigt - jag trivs verkligen på Way Out West - men det första artistsläppet idag var alldeles lysande - Lily Allen, Vivian Girls, Wilco, Calexico, Fever Ray, Jenny Wilson, Arctic Monkeys, Band of Horses, Bon Iver och Timo Räisänen. 14 & 15 augusti 2009 kommer jag att vara i Göteborg!

Inga kommentarer: